יום ראשון, 31 באוקטובר 2010

בוגר העתיד / בוגר מיוחל האמנם עדיין רלוונטי?

יש אנשים שרואים דברים כמו שהם ושואלים מדוע? אני רואה דברים שמעולם לא היו ושואלת, מדוע לא?     
                                      ג'ורג' ברנרד שו

השבוע דברנו רבות בקורסים השונים על למידה מהי? חינוך / חינוך איכותי מהו? דבר שהביא אותי לחשוב שוב על הבוגר עצמו, עד כמה החינוך רלוונטי לילדינו? שהרי הלמידה, ההוראה, החינוך בכללותו מכוון אל הבוגר המיוחל כפי שמכנה אותו סלומון.



בתפיסת העולם שאני מחזיקה, יש להכשיר את בוגר מערכת החינוך לקראת העתיד. אני מרגישה חובה בתהליך ההוראה, לצייד אותו בכלים שהשימוש בהם יעשה באופן מושכל. כל גישה הכוללת פיתוח הסקרנות האינטלקטואלית הטומנת בחובה פיתוח כישורים ומיומנויות עתידיות המכשירות אותו לחיים האמיתיים, מלווה את תפיסת עולמי.

פורפסור סלומון טוען כי במערכת החינוך יש לשאוף שכל "בוגר מיוחל" ינקוט עמדה באופן עצמאי ומושכל, ילמד לאורך זמן, יתמודד באופן אינטליגנטי עם תמורות, בעיות וחידושים ויהיה בעל תפיסת אחריות ומחויבות לחברה. כדי לטפח את הבוגר המבוקש יש הכרח ליצור סביבה לימודית שונה שבמסגרתה יוכל להתפתח הבוגר העתידי. סביבה זו צריכה להיות בעלת תפיסה חינוכית ברורה ורחבה, שמימושה מותנה במידה רבה באפשרויות אשר מזמן המחשב.

חוזר מנכ"ל לחודש מרץ 2000, מדגיש כי סביבת הלמידה של הבוגר העתידי תהייה מצויידת בארגז כלים המאפשר:

• התנסות בלמידת מגוון צורות הייצוג של הידע ובשימוש בהן באמצעות השפה הכתובה, החזותית והאור קולית.

• התנסות במגוון דרכי הגישה אל הידע מעבר מלמידה באמצעות חומרים מוכנים מראש ליצירת חומרים תוך כדי למידה באמצעות תהליכי חקר המתבצעים באופן עצמאי יחידאי או בשיתוף עם עמיתים שותפות בבחירת תוכני הלימוד, בתכנון הסביבה הלימודית ובתכנון הזמן הנדרש ללמידה.

לפיכך, אני רואה בתהליך הלמידה שלי כעת חתירה לקראת שינוי בתפיסה ובעמדות, תוך יצירת ערוצי תקשורת אפקטיביים, שישמשו ככלי בהכשרת השטח לקידום מיומנויות ואסטרטגיות בוגר העתיד.

תגובה 1: