יום חמישי, 25 בנובמבר 2010

"עצמי למידה" בשביל להעצים את הלמידה!

השבוע בחרתי לכתוב על "עצמי למידה", חשוב לזכור כי במקביל ללימודי התקשוב במל"א אנו גם מחנכים בפועל ואל שערי ונדבכי בית הספר התקשוב כבר מחלחל מאוד (לפחות אצלנו), כבר בתחילת השנה קבלנו השתלמות בנושא זה של עצמי למידה. למי שכבר מיומן ובעל ניסיון בשילוב האינטרנט בתהליך ההוראה אין זה חדש ואולי מובן מאליו שניתן להעצים ולהעשיר את תהליכי הוראה ולמידה באמצעות התקשוב, להיעזר במגוון המדיה המוצעת, מאמרים, מצגות ועוד. הנמצאים ונגישים לכל ברשת האינטרנט.

עצם-למידה הוא מבנית-פעילות לימודית פשוטה [=לא מורכבת], מוצגת בטקסט דיגיטלי, העומדת בפני עצמה, עם מספר מטרות / פעולות מצומצם למשך למידה של חלקי שעור. (רותם 2005)

ניתן להגדיר את המושג "עצמי למידה" כיחידת הוראה או למידה מוגדרת ומאופיינת מבחינת תכנים בהיבט טכנולוגי. לעצמי הלמידה היקף תכנים מצומצם, כלומר קיימים התחלה, אמצע וסוף המועברים ביחידת זמן קצרה וסבירה. היחידות ניתנות לשימוש מודולארי כלומר, ניתן לקשר אותן לנושאים שונים לפי הצורך, ניתן לבנות רצף של עצמי למידה סביב רעיון מסוים.

כבר בהחשפנו אל דרך למידה מעצים שכזה היה ניתן להבחין ביתרונות הגלומים בו כגון:האפשרות להצגת החומר בדרך ויזואלית ודינאמית, אפשרות לנווט את תהליך הלמידה באמצעות שילוב של אינטראקטיביות, קישוריות (חיבוריות, רב שימושיות), בסיום כל עצם למידה ניתן לבחון את תפיסת הלומד את אותו מרכיב. כך ניתן לזהות בעיות מקומיות ולמגרן מיידית.

בתהליך זה הבנתי כי שילובם של עצמי הלמידה בתהליך הפדגוגי אינו בא בעצם להחליף את ספרי הלימוד הקיימים אלא מצטרף אל ספרי הלימוד כאמצעי להגברת היעילות במסירת התוכן על ידי המורה וקבלתו על ידי התלמיד. עם זאת, חשוב לזכור לאורך הלמידה (במיוחד בגלל בניית העצם כיחידה קטנה וברורה) מהי מטרת הפעילות! שכן השקעה גדולה באינטראקטיביות או אופני הצגה מיוחדים, לא תבוא על חשבון הפעילות והאיכות הפדגוגית! עדיף להשתמש בטכנולוגיה מגוונת רק כאשר הושגה המטרה הפדגוגית כלומר: יש לוודא כי הטכנולוגיה משרתת את המטרה אליה אנו שואפים והכל במטרה לגרות את הלומד וליצור עניין לימודי.

מתוך כך, אני נוטה להיווכח כי שימוש ביחידת לימוד מתוקשבת /בעצם למידה יעיל לצורכי למידה- הוראה. אם תהיה בנייתו נכונה מבחינת התוכן ומהבחינה הויזואלית המשלבת אמצעים טכנולוגיים, אזי ינוצל היטב ונכונה הפוטנציאל של המדיה הדיגיטאלית, השיעור יבוסס על ידי מטלות אותנטיות בסיכום כל תת- נושא, ותהיה שמירה על רציפות ומטרות.




בתיק העבודות שלי תוכלו למצוא תבניות בסיס להכנת שיעור מתוקשב/ משולב עצם למידה לרשותכם!

3 תגובות:

  1. מאת יקותיאל מיזליש

    השבמחק
  2. בס"ד
    אריאל מויאל שלום
    הבלוג נחמד
    רציתי להעיר לגבי עץ הדעת לפי המקורות היהודים היה חיטה, תאנה, או גפן ויש אומרים אתרוג.
    עייני בתלמוד מסכת ברכות דף מ עמוד א'
    הזהוי של עץ הדעת כתפוח הוא זהוי נוצרי.
    שמי יקותיאל מיזליש
    אני לומד במרכז האקדמי באור יהודה
    מר מתי אלפר - המלמד תקשוב הפנה אותי להכנס לבלוג

    השבמחק