יום חמישי, 9 בדצמבר 2010

התאמת בית הספר למאה ה-21 ופדגוגיה חדשנית


מאמר: "פדגוגיה חדשנית"

הבא נתרשם ממאמר מרתק של מלכה וידיסלבסקי, ד"ר ברכה פלד ואורנה פבסנר וננסה להעמיק במס' תובנות.

"פדגוגיה חדשנית" באה במטרה להגדיר את מטרות החינוך ודמות הלומדים במאה ה-21 על-ידי עריכת שינוי בבתי הספר כדי להתאימם למציאות הדינאמית והמשתנה בה הם פועלים. האמצעי להשגת מטרה זו הוא הטמעה של "פדגוגיה חדשנית" במערכת החינוך.

אז מהי בעצם "פדגוגיה חדשנית"? המושג "פדגוגיה חדשנית" מתאר מבנה לימודי גמיש המותאם לתהליכי שינוי חברתיים-תרבותיים, כלכליים וטכנולוגיים ולשינויים בתפיסה לגבי מהות הדעת. ה"פדגוגיה חדשנית" מגדירה את מטרות החינוך ואת דמות הלומדים ומתארת את המרכיבים שצריכים להתקיים בבתי הספר לצד המיומנויות שצריך לפתח אצל התלמידים כדי להתאימם למאה ה-21 (מיומנויות אלה מתמקדות בשלושה תחומים מרכזיים: חשיבה מסדר גבוה, עבודה שיתופית וטיפול במידע דיגיטלי).

כדי שכל הנ"ל יתרחשו, יש להתייחס למאפיינים של מיקוד בפרט, התאמת ההוראה לשונות התלמידים, הסרת המחיצות בין בית הספר לעולם החיצון, שימוש מרבי ומיטבי בטכנולוגיית התקשוב וכך צריכה להיות מעוצבת סביבת הלמידה אף היא.
לפיכך, אם נתייחס לרגע אל דמות המורה, תפקידו והתשתית המקצועית הנדרשת נראה כי השינויים בתכנית הלימודים, בתהליכי ההוראה-למידה-הערכה ובסביבת הלמידה מחייבים גם שינוי! שינוי בתפקיד המורה. כדי למצות את מלוא האפשרויות שמזמנת סביבת הלמידה החדשנית, על המורה לפעול כאדריכל/ית, כמעצב/ת, של תכנית הלימודים ושל התנסויות הלמידה וההערכה כדי להשיג מטרות מוגדרות המותאמות לצורכי התלמידים וזאת בנוסף לתפקידיהם המסורתיים.

ה"פדגוגיה החדשנית" דורשת פיתוח תשתית מקצועית בקרב המורים. יכולות טכנולוגיות ופדגוגיות של המורים יחד עם תשתיות בסיסיות הם הגורמים המשפיעים על יישום משמעותי של ה"פדגוגיה החדשנית".

עפ"י Shulman,1986 נדרש מהמורים ידע מקצועי המשלב יכולת להפעיל תהליכי הוראה-למידה-הערכה איכותיים יחד עם יכולת לתכנן בעצמם פעילויות לימודיות המשלבות יישומים טכנולוגיים על סמך עקרונות תכנון כללים ומעשיים. על המורים לרכוש ידע בתחומים נוספים כמו: תכנון יחידת הוראה-למידה, אוריינות מחשב, מידענות, שימוש בכלים לארגון נתונים, אוריינות חזותית, שימוש בתוכנות, יכולת לשלב טכנולוגיות דיגיטליות לצורכי המורה, כלים להפעלת אסטרטגיות התערבות מגוונות ועוד.

מסתבר, כי הצורך ההולך וגובר בהטמעתה של "פדגוגיה חדשנית" נובע מדרישת המערכת להתאים את עצמה להתפתחויות הטכנולוגיות המהירות, להגיב לשינויים כלכליים וחברתיים ולפעול להעלאת הישגי התלמידים. יישום מיטבי של ה"פדגוגיה החדשנית" דורש היכרות מעמיקה של מרכיבי הפדגוגיה האיכותית, הכשרת מורים לסוגי ידע ומתודות שיגרמו ליישום מושכל של ה"פדגוגיה החדשנית" בתהליכי ההוראה-למידה-הערכה.

מחשבות והרהורים שלי....
שתי שאלות מרכזיות שזורות לאורך עבודתנו החינוכית : מה? ואיך?
מבחינת המאמר "המה?" ברור, "חדשנות פדגוגית" מחייבת שינוי בתפיסת ההוראה והיחסים בין מורה לתלמיד שהיא הרבה מעבר להטמעה של טכנולוגיה. השאלה הגדולה שמהווה עבורנו את האתגר היא איך?

איך משיגים את המטרה בזמן הקצר ביותר ( הרי אין זמן לתהליך ארוך והדרגתי כפי שמתבצע בשטח תהליך הפצת החדשנות הוא הדרגתי, ממושך ומורכב, ומתרחש באופן בלתי-אחיד-המציאות טופחת על פנינו- יש צורך במהפכה)?
איך מטמיעים את השינוי ב:רמת המערכת, רמת בית-הספר, היבטים פדגוגיים, רמת המורים ורמת התלמידים – בו זמנית?
איך מכשירים כוח אדם מתאים -החדשנות תלויים בתשתית אנושית-ארגונית וטכנית. הגורם האנושי הוא קריטי – האם יש צורך בגורם מתערב חיצוני שישמש בתפקידי מפתח ביישום היוזמה החדשנית?

ברור לנו כי עריכת שינוי בבתי הספר הינה כורח המציאות ומחייבת התייחסות למרכיבים רבים כמו: בעלי תפקידים פנים בית-ספריים, בעלי תפקידים חוץ בית-ספריים, ארגון הלמידה, אקלים ארגוני, הכשרה ופיתוח צוות, תשתיות ומשאבים ,מדיניות תקשוב והערכה חלופית.

מבחינתי המפתח לשינוי הוא הגורם האנושי – המורה! ולכן יש להתחיל את השינוי בתחילת דרכו של המורה כלומר במכללות להכשרת מורים. המכללות להכשרת מורים חייבות להיות ראש החץ והכוח המניע את השינוי.
יש להכשיר את הסטודנטים במכללות למיומנויות: אינסטרומנטאליות, פדגוגיה מסורתית ופדגוגיה חדשנית (דר' עוזי מלמד) כמו-כן, צריכים לנקוט בגישה מערכתית המטפלת בו-זמנית במרכיבים הבאים: תכנים, אסטרטגיות הוראה למידה והערכה, פתוח מקצועי של סגל ההוראה, תשתיות ותחזוקה.
ושוב נשאל איך – איך יתחולל השינוי אצל המורים הוותיקים ואצל אילו המלמדים בפועל (מורים עוברים השתלמויות כבר כשני עשורים – ואין שינוי מהותי בשטח)?

על-פי המאמר המורה נדרש להיות על-אנושי בקיצור סופרמן או לפחות מולטי...
חשבתם על זה?!

3 תגובות:

  1. ב"ה
    שמי קטי בראמי מאשקלון מחנכת כיתה ה'
    ורכזת תקשוב ,התחברתי לבלוג שלך כיוון שאנו באות מאותו תפקיד נבחר מלבד זאת המאמר בנושא בית הספר במאה ה21 מאוד מדבר אליי כי אנו בתוך התהליך ורואים את השלבים מוחשית לנגד עיננו איך נעשית ההטמעה והההפנמה אך יחד עם זאת הקו שאנו מנחים את המורה זהלהפעיל שיקול דעת בכל נושא,כפי שציינת בבלוג
    נעשית השתלמות בנושא והיפה בכך שהמורים נפתחו לשינוי בחשיבה שאנו חייבים להשתלב בפדגוגיה החדשנית אז שיהיה בהצלחה

    השבמחק
  2. שאלה... באיזו שנה נכתב המאמר הזה?

    השבמחק
  3. השגיאות הלשוניות של הכותבת מעוררות את התגובה: אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק

    השבמחק