יום שבת, 31 ביולי 2010

משחקי מחשב - האמנם "גזלני זמן"??

אז כמו כל אמא יהודייה טובה ועובדת הוראה המייצגת דווקא את הצד הטכנולוגי ושילובו בהוראה, גם אני נקלעתי השבוע לוויכוח על מקומם של המשחקים במחשב, האמנם הם תורמים לילדינו...עד כמה ...אם בכלל? כמעט כל הורה מאיתנו חווה את שעות משחקי המחשב הרבות של ילדינו במיוחד עכשיו בימי הקיץ הארוכים, חופש.
עמיתיי לוויכוח הנ"ל טענו כי הילדים מכורים למשחקי המחשב דווקא ונוהגים לבלות איתם את שעות הפנאי, הם הציגו אותם כגזלני זמן איכות, מנוונים את מוחותיהם של הילדים ומקדישים את מיטב זמנם ושעות הפנאי שלהם לטובת משחקים אשר ברובם דמיוניים ולעיתים מכילים תכנים לא מציאותיים אשר כל קשר בינם לבין התפתחות רגשית או הקוגניטיבית של הילדים יהיה בגדר מקרי בהחלט. יתרה מזאת, שמעתי טענות שלעיתים יש משחקים המשפעים לרעה. זהו זמן אשר יכול להיות מושקע בלימוד, הרחבת אופקים וכד'...
כמי שסיימה בקורס משחקי מחשב לימודיים ושילובם בתהליך ההוראה ואף עתה מנסה לבנות משחק חדש, אני באמת מבינה כי לוויכוח זה על התועלת מול הנזק דברו רבות. ונכון, יש לכאן ולכאן. לי חשוב להציג את הפן החיובי מתוך חוויה חיובית שעברתי בנדון ולהביא לידיעה כי דרך משחקי מחשב מפתחים ילדינו את ידיעותיהם וכישוריהם הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים ולשם כך נעזרתי גם בעבודתי שהוגשה בנושא.
חשוב לציין מעיקרי הדברים, כי למשחקים יש ערך חינוכי ולימודי בהקניית ערכים חברתיים ונורמות התנהגות המקובלות בחברה. דרך משחקים מכירים אף תרבויות שונות ,אורחות חיים, מנהגים ועוד. וכך, בצורה בלתי מודעת, מתחנכים ילדינו לסובלנות ולקבלת האחר ומתרגלים לרעיון "הכפר הגלובאלי" שעליו אנו מדברים רבות לאחרונה, שהוא תהליך משמעותי באורח החיים של אזרח בוגר בעולם המודרני.
יתרה מזאת רבים המחקרים הטוענים שמשחקי מחשב מפתחים בצורה ניכרת את הדמיון, יכולת החשיבה היצירתית ובמקרים רבים גם יכולת החשיבה האסטרטגית הניתוח והטקטיקה.
תרומה לימודית נוספת באמצעות מחשקי המחשב היא היכולת להתנסות בחוויות ובהדמיות של החיים האמיתיים, תוך אפשרות לטעות מבלי שלטעויות היו מחירים או השלכות אמיתיות בשטח. בני נוער רבים מתנסים במשחקים של ניהול חיים, בניית ערים, הקמת עסקים וכו'. במהלך המשחק יכולים הילדים לטעות, להיכשל ולהפסיד (כסף במקרה הטוב, חיי אדם במקרה הרע) מבלי שלהפסדים הללו יהיו השלכות קשות בפועל. בעולם הווירטואלי אפשר לפשוט רגל, להרוג בשוגג ואף לדרדר את משפחת הווירטואלית לפת לחם מבלי שיגרם נזק מוחשי בחיים האמיתיים. משחקים מעין אלו מפתחים חושים ביקורתיים טובים יותר ויכולות יעילות יותר בניהול חייהם הבוגרים הן בפן האישי-משפחתי והן בפן העסקי.
לסיכום דעתי, בפעם הבאה בטרם תקלעו כמוני לוויכוח "משחקי מחשב כגזלני זמן לא חינוכיים" מוטב שתחשבו גם על ההשלכות החיוביות הטמונות בהם. ייתכן שמבלי שתרגישו משחקי המחשב "המוזרים הללו" מקנים לכם או לילדכם יכולות קוגניטיביות ורגשיות מצוינות, מזמנים להם התנסויות מאתגרות ואף פותחים להם צוהר לעולם חדש ומרגש.

תגובה 1:

  1. שלום אריאל
    שמי שלומי חכימה מדריך לילדים בסיכון וסטודנט לתואר ראשון במכללת אורנים, כמוך גם אני בונה כרגע אתר ללימוד באמצעות משחקי מחשב על בסיס הטקסונומיה של בלום. אשמח אם תצרי איתי קשר, אני רוצה קצת כיוון ורעיונות.
    תודה.

    השבמחק