יום רביעי, 21 ביולי 2010

ספרי לימוד דיגיטליים -

בימים אלו של חופשה וקיץ אנו כבר נערכים לתחילת תשע"א, תוכניות הלימודים החדשות בבתי הספר כבר מציבות לעצמם את המידענות והטכנולוגיה כחלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה ומשנה לשנה יש קידום משמעותי בנדון.
תוכנית התקשוב הלאומית כבר יצאה לדרך, מדריכים יוצאים למפגשי השתלמות והכנה, כיתות מוחשבו, תקציבים מוזרמים לכל צורך ועניין אך ספרי הלימוד עדיין נותרו בעינם. ספרי הלימוד של היום, לצערנו, אינם מתעדכנים ואינם מתחדשים ובחלק מהמקרים אפילו לא רלוונטים.
האמנם מחד נדרש למחשוב ושילוב טכנולוגיות מושכל, נחנך את דור הרשת כשכל המידע נמצא ונגיש באינטרנט ומאידך לא נספק תכני ודרכי הלימוד בדרכים דיגיטליות?
לעניין הספרים לפחות, ספרי לימוד דיגיטליים יספקו ללומד חומר עדכני, כך תכנית הלימודים יכולה אף היא להתעדכן וללוות את התהליך הלימודי בצורה יעילה.כמו כן, ניתן לשלב בספר הדיגיטלי פעילויות מתוקשבות היוצרות אינטראקציה בין הלומד למורה ובין הלומדים - בינם לבין עצמם ובכך ליצור גירוי ומוטיבציה ללמידה משמעותית ואיכותית יותר.אין ספק שזוהי עבורנו ולמערכת חינוך בכלל עוד מדרגה משמעותית המתאימה את עצמה לשינויים החדשים של המהפכה הטכנולוגית ומספקת חינוך ודרכי למידה מתאימים לרוח התקופה.

המהפכה הנ"ל התחילה כבר להתרחש בישראל - מתחילת שנה"ל הבאה גרסאות דיגיטאליות של מיטב ספרי הלימוד של מטח על תשתית כותר. החודש הושלמו כמעט העלאות לרשת של מרבית ספרי הלימוד מבית מטח לכיתות ה-יב. הספרים נמצאים באתר "כותר ספרי לימוד" www.school.kotar.co.il והם נגישים במהדורה דיגיטלית בסביבה מתוקשבת ומתקדמת. בתי הספר אשר ילמדו בשנת הלימודים תשע"א בעזרת ספרי הלימוד של מטח יקבלו גישה חינם למהדורה הדיגיטלית, ובכך תהיה למורים ולתלמידים סביבת הוראה ולמידה מהחדשניות בעולם.

בכל מקרה , "אם זה טוב או רע אין כבר דרך חזרה" ספרי הלימוד הדיגיטאליים ייכנסו לבתי הספר כי זו המגמה הטכנולוגית השלטת היום ובכך נכסה עוד תסכול קטן שלנו פחות לעניין ספרי הלימוד.... אני מקווה...!!

4 תגובות:

  1. היי אריאל
    בבואי להגיב לך על נושא חשוב ועדכני זה עלתה במחשבתי השאלה האם לספרים יש עדין זכות קיום? האם בעצם אנחנו יכולים ללמוד כל מה שאנחנו צריכים ברשת דרך הכלים הקיימים ודרך קבוצות דיון ברשת?
    האם המצב המודרני מייתר את הספריות ? את שבוע הספר ? את כתבי העת ? את העיתונות ? לא בהכרח. אלא שהיריד, הספרייה וכתב העת, כולם ימצאו את עצמם עד מהרה בתוך מסגרת המדיה וללא תיווך הניירת.
    הזמינות הנוחה כל כך של המידע ברשת האינטרנט כוללת בתוכה מקבץ אדיר של יתרונות כמו גם חסרונות (פירוט בבלוג שלי.
    בעיניי התלמיד של הדור החדש הוא תלמיד שונה, חדשני, מהיר ומגיע לתוכן הדרוש בזריזות שלא היתה זמינה לו בעבר. הוא יכול לנכס לעצמו עוצמות במהירות, לוודא ולבדוק ולנהל את כל המהלך מהמחשב בביתו. החוכמה הגדולה היא לתפוש את המועיל במכלול ההזדמנויות החדשניות בדרך שנוחה לנו, בדרך שאיתה קל לנו ושדרכה ננצל ללא עיכוב את מה שמוענק לנו ונפיק ממנו את המיטב. לשלב בין השניים.

    השבמחק
  2. מסכימה איתך בהחלט. זהו בדיוק השלב בו אני ומקבילתי מנסות להכין מערכי שיעור לתחילת שנה ובוחנות את הקשר הדק והמעניין שבין העברת שיעור ותוכנו בספרי הלימוד לבין הצגה חזותית ושימוש באמצעים טכנולוגיים. מקווה גם שנשכיל לנצל ולשלב בין השניים בחוכמה ויעילות כפי שציינת!
    תודה,
    אריאל.

    השבמחק
  3. הפיכת הספרים לספרים דיגיטליים זהו מהלך אשר ללא ספק ישמור על הסביבה שלנו.
    לדעתי, בנוסף להפיכת הספרים לספרים דיגיטליים, כדאי לשלב בהוראה לגיל הרך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת (כמובן שבנוסף ובעזרת הספרים הדיגיטליים).

    השבמחק
  4. שלום מויאל , זה מוחמד
    אחרי קריאתי למאמר זה הרגשתי וחשתי רע מאוד מכמה סיבות, והסיבה העיקרית היא שבמאמר זה מדברים על דברים שיקדמו ויעשו מהפך בחינוך ובבתי הספר ואנחנו מלמדים ועובדים בבית ספר שבעוד עשר שנים רק יגיע לרמה של הבתי ספר שיוחלל בהם המהפך והשינוי הזה.. במאמר מתייחסים הרבה לקידום בטכנולוגיה ובשימוש במחשב ובדיגיטל ואנחנו כבר עם חדר מחשבים של 12 מחשב לכל 700 התלמידים, זאת אומרת שכל תלמיד ישב מול המחשב שעה אחת כל שבועיים וזה אם הכל ילך חלק בבית הספר.. אני חושב שיש הרבה הבדלים ושונות בבתי הספר וזה תלוי באזור ובשכונה, לכן לפני שנדבר על מהפכים וקידום צריך לדאוג לשפר את מה שיש ולעבוד בשביל שיהיה שווה לכולם בשביל השגת יותר בכל האזורים בישראל ולא יהיה מצב שבמקומות תלמידינו לומדים מרחוק ועם ספרים דיגיטלים ובאחרים אין להם נייר מספיק בבית הספר ושולחנות וכיסאות..

    השבמחק