יום ראשון, 15 באוגוסט 2010

21 דברים שיהפכו מיושנים בעשור הבא של החינוך:

לאחרונה אני מקבלת המון כתבות בנושא תכנית התקשוב הלאומית החדשה וכבר כתבתי על כך פוסט נפרד. בין הכתבות שקבלתי הייתה כתבה על "21 דברים שיהפכו מיושני החינוך בשנת 2020" של Shelly Blake-Plock , נראה מעניין ומסקרן. ניסיתי להעלות את הדברים כפי שהבנתי אותם. הם ברורים לכולנו ללא ספק, אותם "21 דברים" כבר כאן מזמן. אני שואלת איזה משקל אנו נותנים להם בימים אלה? בואו נציץ...

1. שולחנות – המאה ה- 21 לא מתאימה למסגרת שורות וקבעון. הזרימה, שיתוף הפעולה מהווים בסיס לסידור מחודש של מערך הלמידה.
2. מעבדות לשפה - יש להיפטר מאותם מחשבים שולחניים וצגים מגושמים הכל בלמידה מרחוק ולכן לשנות את המעבדות למשהו נעים וכיפי יותר.
3. מחשבים – בעשור הבא אנו הולכים לראות מחשבי כף יד, קידמה אין עוד מחשבים נייחים.
4. שיעורי בית – הגבולות שבין הבית לבית הספר יעלמו. מעמד בית הספר נחלש הלמידה תתרחש מכל מקום וזמן.
5. מבחני קבלה למכללה (להשכלה גבוהה) – במהלך העשור הבא, נוכל לראות את הפורטפוליו הדיגיטלי מחליף את ציוני הקבלה ללימודים גבוהים.
6. הדרכה למורים – במאה ה- 21 מורה אשר לא יהיה מתוקשב ימצא את עצמו מובטל. כולם יצטרכו להתאים את עצמם ולמידתם למציאות החדשה.
7. פחד מויקיפדיה – לויקיפדיה כוח עצום ברשת. היא משדרת דמוקרטיה בתהליך הלמידה. אם לא תאפשר לתלמידים שלך לעיין בה – אזי אתה לוקח יותר מידי על עצמך (אחריות).
8. ספרים וחוברות – הכל הופך דיגיטלי ולאט יעלם. יהיה קשה "לחוש" נייר" בעשור הבא.
9. נוכחות במשרדים – הנוכחות תהיה ע"י מערכת זיהוי ביומטרית.
10. לוקרים – ישמשו בתור מלתחה...ואולי.
11. מחלקות IT – כל נושא התוכנה, אבטחה וקישוריות יהיו נחלת העבר. נושא הלווינות ואלחוטיות יהיו עין הקדמה ולכן תפקיד אנשי פיתוח הטכנולוגיה יהיה כל הזמן לחדש.
12. מוסדות מרכזיים – מסגרת בית הספר תהווה מרכז קטן ובסיסי ללמידה בעוד היום הוא מהווה מרכז עיקרי. הלמידה תהיה בכל רגע וזמן תהיה למידה מרחוק שתאפשר פתיחות ופנאי ללימודי חוויה חוץ בית ספריים.
13. ארגון מערך החינוך בכיתה – מבנה 12 שנות לימוד ישתנה מיסודו. הלמידה תהיה בקבוצות קטנות בעלות עניין
14. שילוב טכנולוגיה בחוגים חברתיים – בעשור הבא יצטרכו לשלב בכל מסגרת אפשרית לימוד טכנולוגיה מתקדמת בשביל להיות מעורה ורלוונטי.
15. התפתחות מקצועית – בעשור הבא תתחיל להיות אישית יותר. פחות לימודי חוץ ויותר התפתחות אישית לעצמך.
16. נורמות חינוך / תוכניות הלימודים: בעשור הבא השורש של שינוי בתוכנית הלימודים (שהופכת למידה אינדיבידואלית) יהיה שינוי חטיבות הביניים אשר תפקידם כמו ספקי התוכן הבסיסי ובתי הספר התיכוניים כמקום ללימוד מיוחדים כבר נגיל חטיבת ביניים יהיה מענה לייחודיות אצל לומדים.
17. ערבי הורים – מורים: יראו מוזר בעשור הבא. במהלך עשר השנים הבאות, הורים ומורים יהפכו קרובים מתמיד כתוצאה מהזדמנויות התקשורת הוירטואלית. מלבד זאת, הורים יסיעו לבית הספר להיות יותר ויותר משלוב טכנולוגיה.
18. קפיטריות – דגש ל אכילת מזון בריא אשר יביא אולי להעלמות הקפיטריות. הישנות.
19. תכנון ועיצוב – עיצוב אתרים / חוברות/ פרומו כל זאת ידעו הילדים להכין ולעצב עד סוף העשור. במיטב בתי הספר כבר ילמדו זאת.
20. אלגברה בתיכון – בעשור הבא לא יינתן משקל ללימודי האלגברה. תלמידים לא יחוייבו ללמוד מקצוע זה אם אינם מעוניינים בכך. רק למי שרוצה ללמוד ולהתקדם בכך.
21. נייר – כל תעשיית הנייר בעשור הבא תרד עד הכחדות הכל יהיה ממחושב.

ובעצם, נראה כי תפקיד המורה עומד להיכחד אף הוא או להיות גם הוא מיושן מאוד...לא ברור מה גודל התיווך וההכוונה שנצטרך לתת לתלמידים, אם בכלל. מלבד זאת, קשה לי להאמין שעם הקבעון והבסיס המאוד מוצק בו נמצא מושג "בית הספר" כיום, יהיה שינוי מהותי עד שנת 2020 או לפחות בשביל ש- 21 דברים אלו ימומשו. אבל הנה, אנחנו רצים, החדשנות והקדמה כבר נותנת אותותיה ומדברת בעד עצמה. רק הזמן יגיד את שלו. בינתיים לכולנו ברור שאין דרך אחרת, הזמן קצר והמלאכה מרובה – מלאכת החדשנות הטכנולוגית!

תגובה 1: