יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

ניהול ידע כמוביל לשינוי בארגון חינוכי:

"אנו יודעים במדויק, רק כאשר אנו יודעים מעט, כי ככל שגובר הידע, גובר גם הספק"

                                                                             (המשורר יוהן פון גתה)

אני מסכמת את הפוסט האחרון לסמסטר זה דווקא בנושא ניהול ידע, שאני אישית רואה בו חשיבות רבה מאוד, כך בעצם מסכמים אצלנו שנה בבית הספר! אחד התפקידים החשובים (בסוף שנה) לכל מורה הוא להעביר תקליטור עם כל חומרי הלימוד אותם פיתח במהלך השנה אל רכזת התקשוב והיא בעצם אוגמת את כל המידע שהצטבר למרכז משאבים בית ספרי. באופן זה יוצא, שבכל תחילת שנה מקבל כל מורה תקליטור, עם חומרים רלוונטים לכיתה שהוא מלמד, והם משמשים לו סיוע בתהליך עבודתו- אבל רק התחלתנו...והדרך עוד ארוכה!

כולנו יודעים כי במערכת החינוך כארגון מצוי ומפותח ידע רב, אנשי חינוך והוראה יוצרים ידע, ידע זה נותר ברוב המקרים בגדר "הון חבוי". ניהול הידע הארגוני הינו תהליך ליבה קריטי לקיומו והצלחתו של כל ארגון כל שכן בית ספר.

כאשר בונים פורטל לניהול ידע, כך מקפידים לתעד ולשמר את הידע שיכול להוות אבן עזר חשובה לבאים אחרייך – כל אחד וצורכו הוא. ניהול ידע גורם להתייעלות עבודת המורה והמנהל ע"י בניית מאגר מידע בתחומים כמו: תוכניות לימודים, בנק מבחנים וחומרים ייחודיים בבתי הספר בכל תחומי הדעת.

אבידב (2005) כתב: ניהול ידע עוסק בתהליכי חשיפת הידע, שימורו, פיתוחו והפצתו לקידום ביה"ס, התחדשותו והיענותו למשימות המשתנות. משאבי הידע הם ללא ספק הנכס המרכזי של ארגוני החינוך, בתוך הארגון הבית-ספרי קיימים איי ידע המגולמים בתהליכי הלמידה של חברי הצוות. בית ספר המשתמש בידע ומאפשר בתהליכי למידה ארגונית להפוך את הידע של הפרט לבסיס ידע ארגוני ושיטתי המזמן למידה והתפתחות הוא בית ספר הפועל בעידן המודרני וזוהי אחת השיטות לניהול אפקטיבי של בית ספר.

על קצה המזלג... קיימת הבחנה בין ידע למידע:
ידע הוא אותו מידע שעבר פרשנות אנושית לצורך פעולה אפשרית הוא שוכן בהקשר הפעלתי סובייקטיבי של המשתמש וניתן לתיאור אך לא להעברה. ידע הוא תובנה, מסקנה, הידע מאורגן וניתן לשליפה הוא משמעותי ושימושי. הידע משתנה בהתאם למציאות בתגובה למצב נתון הוא ניתן ליישום במצבים חדשים ובסביבה משתנה. ידע כרוך בקשרים הוא מורכב מניסיון מצטבר והשקפות של רבים. הידע רלבנטי למתרחש ומגרה לפעולה.

המידע הוא תוצר של עיבוד נתונים המשמשים לקבלת החלטה. מידע הוא שם כולל לכל משאב האוצר בתוכו יכולת ניתוח פוטנציאלית של המציאות על-ידי אדם כלשהו. מידע הוא דבר פיזי – יש עובדות, עדות מוצקה לדברים, מידע ניתן לניהול, לקטלוג, מידע דורש ארגון, פירוש ועיבוד לצורך הסקת מסקנות. המידע מאוחסן באמצעים אלקטרוניים או נייר.

ניהול מידע בנוי מתגובה מוכנה מראש למצב צפוי, ניהול ידע בנוי מתגובות בלתי מתוכננות מראש לגירויים בלתי צפויים.

עם זאת, ישנם מס' שאלות מהותיות לניהול ידע עליהם אני תוהה...
כגון: מדוע בכל זאת לנהל ידע? אילו יעדים ארגוניים יקודמו ע"י ניהול ידע? כיצד תהליך ניהול הידע יסייע בהשגת יעדים אלו?
לדעתי, ניהול ידע אינו אופנה חולפת. הוא רפלקציה של העולם בו אנו חיים ושל הארגונים שבהם אנו עובדים ופועלים בהם.
ניהול ידע חשוב לארגון השואף להמשיך להצליח ולשרוד בסביבה התחרותית של ימינו. אנחנו כיום רואים בו בבית הספר כלי עיקרי לעבודה יעילה, חסכונית, ממריצה ומתכוננת היטב.

מן הסתם עוד אדבר רבות בעניין זה ואשתף אתכם בתהליך.

תגובה 1: