יום רביעי, 19 בינואר 2011

סוף הוא תמיד התחלה של משהו חדש....

"אדם בעולמנו משול לטיפות הגשם, חלקן גולשות במדרון ונעלמות בים כאילו לא היו
וחלקן נספגות באדמה ומשאירות בה את חותמן"
                                                                                     (שבתאי לוי)

ובכן, לא להאמין. זהו פוסט סיכום.
מרץ 2010, נתבקשנו לפתוח בלוג לימודי וכך כתבתי בפוסט הראשון בחיי:
"פתחתי בלוג, הבנתי שבלוג זה ילווה אותי לאורך הלימודים, הוא יהווה עבורי אבן משענת לתובנות, צרכים, תכנים שלמדתי ועוד...אז עד אז - כולי תקווה ואולי ציפייה לראות את התפתחות הדברים".

אז ללא ספק תקופת הלימודים עברה וחלפה במהירות עצומה. הייתה זו תקופה מאתגרת ומעשירה, גדושה בלמידה רציפה, המון חשיבה, התנסות אמיתית ורצון עז להצליח ולשמש חוד החנית.
מטלה זו של כתיבה בבלוג אכן גרמה לי לצאת לקרוא יותר, להתעניין, לחפש ובמיוחד להביע דעה. החשיבה הרפלקטיבית, החשיבה הביקורתית – זוהי סביבת למידה שלי, המקום בו אני נותנת את אמיתותיי שלי ביחס לנושא אהוב עליי התקשוב.
ריבוי המאמרים, הסרטונים, ההרצאות השונות רק העצימו וחידדו את אבן הדרך שהלכה וגדלה.
כאן הרגשתי שאני רוכשת כלים להערכה עצמית, מפתחת יכולת שיפוט ואף הערכה ביקורתית לתכנים, כלים ומיומנויות שונות אליהם אני נחשפת ובכך העמקתי את למידתי.

יהיה זה יומרני לסכם תקופה בפוסט קצר אחד. כל כך הרבה מושגים, כל כך הרבה חדשנות, תהליכי ניסוי וטעייה, הצלחות ולא פעם שינוי בעקבות כישלונות אך לכולנו ובפרט לי, ברורה הדרך וברור הכיוון. אנחנו בעידן אחר – עידן דיגיטלי מואץ, המחשב הפך חלק מאיתנו ובכללותו "עזר כנגדנו".

פרופ' דוד חן כתב כי תקשוב אינו מהלך טכני של רכש מחשבים, תקשורת ולומדות. תקשוב פירושו תרבות שלמה וחדשה המחייבת התאמה של תוכניות לימודים, דרכי הוראה ולמידה, שיטות הערכה, דרכי ניהול המקום והזמן של הלמידה. בקיצור מהפכה מערכתית. ללא ספק, שילוב מבחר הטכנולוגיות בתהליך ההוראה מציע מקום של שילוב וסיוע ללמידה אחרת!
שילוב זה אינו קל וחייב להתבסס על תכנון מדוקדק של תוכנית הלימודים, צורכי המורה ולקיחה בחשבון את התפקידים אותם יכולה למלא הסביבה הטכנולוגית.
השילוב בין הלימודים וההתעסקות המעשית היומיומית בית הספר הוכיחו הלכה למעשה את הרצון בשינוי, בחשיבה אחרת ואת ניצני השינוי לפחות אצלי / אצלנו בבית הספר.

אז מה יש לי עכשיו? ארגז כלים מלא ומצוייד בתכנים, רעיונות, התנסויות שונות, ספקות, המון שאלות אך מעל הכל רצון ואמונה ללכת בדרך התואמת את רוח המציאות העכשווית והתלהבות לסחוף אחרי עוד אחרים מבלי לדבר על משברים, עכבות או חשש.
הראיה הרחוקה בהכנת בוגרים טובים יותר לחיים בחברה הפוסט-מודרניסטית ומתן ביטוי לכל תלמיד בדרך למידתו המשלבת מבחר טכנולוגיות בהוראה למידה תוך כדי עשייה וחוויה כבר כאן- הם (התלמידים, הסביבה) כבר נסחפו - מה עוד אפשר לבקש?!

אסיים בדבריו של הרב קוק שאמר: "בכל דור חייב אדם ללמד בכלים המתאימים לאותו דור"!
נראה לי שזוהי התורה כולה על רגל אחת.

בתקווה להיות אחת הטיפות שתשאיר את חותמה.

בהזדמנות זו אבקש להודות מקרב לב לחברותיי היקרות ולעמיתתי המלווה והמיוחדת רוית שבזכותם זה עבר ברצינות, אחריות עם המון המון נועם וחיוך ובמיוחד לאישה יקרה דר' גילה קורץ על המילים הנכונות בזמן הנכון לאורך כל הדרך עם הרבה רוח במפרשים! שאו ברכה והצלחה כל אחד בדרכו!

3 תגובות:

  1. הי אריאל
    הבטחתי והגבתי
    תפסה אותי השורה הזו
    "השילוב בין הלימודים וההתעסקות המעשית היומיומית בית הספר הוכיחו הלכה למעשה את הרצון בשינוי, בחשיבה אחרת "
    אז אני עוסקת במחשוב כבר שנים ומבינה את משמעות התקשוב מאז ומתמיד - כך לפחות נראה לי - אבל כיום כסטודנטית בתקשוב ורכזת תקשוב במוסד אקדמי - זכיתי להתנסות מדי יום ביומו בעבודתי וליישם תאוריות נלמדות וכמו כן להשליך מעבודתי על הדברים אותם אני לומדת. וזו זכות גדולה והתוצרים שלה גדולים פי אלף מונים מכל לימוד יהיה אשר יהיה.
    המשך פורה, וכייון שסיימת לימודייך, המשיכי ללמוד מהיהתנסות

    גלית ורדי

    השבמחק
  2. היי גלית,
    מסכימה בהחלט! השילוב בין הלימודים והעבודה המעשית אכן מניבה תוצרים איכותיים יותר וברורים יותר בעיקרם.
    החשוב הוא כל הזמן לנבור, לשאול, לחפש...עולם התקשוב במיוחד במציאות של ימנו עם שילוב התוכנית של המאה ה-21 מואצת..אין זמן לעצור ! חייבים לצעוד קדימה ראשונים (במיוחד בבית הספר, במיוחד לפני התלמידים)כן, וללמוד כל הזמן מהתנסות - זו לדעתי הדרך האמתית והנכונה! מאלחת לך לימודים מהנים ומאתגרים!
    אריאל

    השבמחק