יום שבת, 8 בינואר 2011

על המנהלת הלא מתוקשבת במעלית...

השבוע קבלתי הודעה במייל להיכנס אל בלוג מגמת התקשוב ולהגיב למטלה מעניינת במיוחד בה אני אמורה לשכנע מנהלת בית ספר מסוים לשלב את התקשוב בבית ספרה, אלא שהזמן שהוקצב לי קצוב מאוד (זמן עלייה של 8 קומות במעלית – אמרתי מעניינת במיוחד לא?)...

המטלה אומנם לא הייתה לכאן ועכשיו, יכולתי לחשוב ולענות עליה יותר משבוע ימים, אבל אז חשבתי לעצמי שזה מבחן הרגע...שמא "המעלית תברח" ותעלה מבלי שנתתי את אמירותיי שלי – לכן אין טעם לחשוב, אם אתה חי את התקשוב – זה הזמן ענה כאן ומיד! וכתבתי את תגובתי....

מנהלת יקרה, בית ספר חייב לצעוד יחד עם הקדמה הגלובלית בעולם אין ברירה אחרת!

עולם התקשוב הינו חלק בלתי נפרד מעולמו של הילד היום, מייל, פייסבוק, you tube הכל מהיר, מלא גירויים חזותיים ושמיעתיים , הילד כבר אינו פסיבי אלא אקטיבי, קורא, רואה, מגיב, שוב מתבונן, מגיב.הכל מהיר הכל כאן ועכשיו ולכן מערכת החינוך חייבת להפסיק לחפש אשמים, להמשיך לדבר על משברים, ולבכות על אסונות שכביכול קורות בגלל קדמה יתירה. מערכת החינוך צריכה וחייבת להתאים עצמה לעולם בו חי הילד, מהירות, סיפוק מיידי, גירויים בלתי פוסקים תוך מתן אפשרות לתגובה מהירה מצד התלמיד, חלפו מן העולם השיעורים הפרונטאליים בהם המורה מרצה והתלמיד מקשיב ופסיבי.

בכדי להתאים את עצמנו לקידמה, בכדי שבית הספר יוביל שינוי ויהיה ראש חץ מוביל חינוכית ופדגוגית יש לצייד כל כיתה במכשור מינימאלי עדכני כמו מקרן, מחשב נייד, קישוריות. המורה יכין את השיעור בביתו, יכניס אותו לאתר הכיתתי בפורטל הבית ספרי לעיון חוזר של התלמיד בבית.

המורה יבנה מצגת מלווה שיעור אשר תספק לתלמיד עניין, ויזואליות וקישוריות לאינטרנט להמחשות. בתוך המצגת מלווה שיעור המורה ישלב קישורים לסרטונים רלוונטים תוך מיקוד הלמידה, המורה יאפשר לתלמיד להגיב בשיעור הן בשיחה והן בעבודה.
רצוי שתלמידים יגיעו לבית הספר עם מחשבים ניידים, הספרים כבר רובם דיגיטאליים, התלמידים יבנו תיקיות לכל מקצוע, כל החומר ישמר ייאגר בתיקיות מסודרות תוך ספירליות משנה לשנה הן של המורה והן של התלמידים.

את כמנהלת תתייעלי ותתקדמי בעבודתך: תוכלי לקיים ישיבות וירטואליות בפורומים מתאימים לכך תוך שימוש בgoogle docs למסירת מידע ותקשורת רב ערוצית עם הצוות.

בית הספר יוכל להתחבר לתוכנת "משוב" בה כל מורה רושם את ציוני התלמידים, התנהגות בשיעור בon line לכל הורה ותלמיד למעקב תמידי וישיר על הישגי התלמיד והתנהגותו.

לדעתי, מנהלת יקרה , אם את באמת מעונינת להתגבר על "הפחד שבך" (כי זה הדבר היחיד שמסביר את חוסר ההשתלבות בתקשוב עד כה) אם את רוצה שבית ספרך יצעד ויהיה בקדמת הבמה העולמית מבלי להרגיש שמערכת החינוך נמצאת מאחורה, היום כבר מאוחר היית צריכה להתחיל לעשות זאת כבר אתמול!

כל כך הרבה רציתי לומר ולכתוב...ניסיתי למצוא "נוסעים" שיעצרו את המעלית בקומות מסוימות, ניסיתי "לתפוס את העינית" של המעלית...אבל אולי זה יהיה בגדר "תפסת מרובה – לא תפסת" – ולכן חשבתי בדרך של קצר וקולע!

אני רק מקווה שקלעתי.....!

תגובה 1: