יום שני, 5 ביולי 2010

תוכנית לאומית לתקשוב מערכת החינוך בישראל 2014-2009 – חזון אחרית הימים או צו השעה?!

"לתקן את העולם, פירושו לתקן את החינוך" (יאנוש קורצ'ק)

בימים אלה ממש משרד החינוך מקדם תוכנית תקשוב לאומית שצפויה לשנות את שיטות הלמידה במערכת החינוך ולהתאים אותן לעולם המידע העכשווי. לפי התוכנית, משרד החינוך מתכוון לתקשב כ- 1000 בתי הספר בישראל אשר יהיו מבוססי "כיתות חכמות", הכוללות לוחות אינטראקטיביים, הוראה מקוונת, פיתוח של תכנים דיגיטליים לכיתות א'-ט'. בתוך שלוש שנים השאיפה היא להגיע לפרישת תקשוב מלאה בבתי הספר בישראל, כלומר פיתוח מלא של תוכני לימוד, הטמעת תשתית מתאימה בכיתות והכשרת המורים. לפי התוכנית תוקם מינהלת עצמאית לניהול הפרויקט, שתפעל בפיקוחו של משרד החינוך.
באחד המפגשים להרצת פרוייקט זה ציין שר החינוך מר גדעון סער כי: "אנו חיים במדינה שנמצאת במקום הראשון בעולם בחדירה של מחשבים ביתיים, מדינה עם היי-טק מפותח וסביבה יזמית מפותחת. עם זאת, מערכת החינוך בישראל עדיין אינה מתוקשבת. נכון לעכשיו, כשהתלמיד נכנס בשער בית הספר הוא עובר מהסביבה הטכנולוגית המתקדמת לסביבה מאוד לא מתקדמת. יש לבצע התאמה לעידן המחשבים והתאמה לסביבה שמחוץ לבית הספר. ישראל צריכה להתמודד עם אתגרים אלה - לא סתם על ידי הצבת מחשבים, אלא גם על ידי יצירה של תכנים והכשרה מתאימה למורים".

ואכן בימים אלה החלה התוכנית לרקום עור וגידים. מורים נבחרים הצטרפו למשימה המיוחלת כאשר האתגר העומד בפני מדינת ישראל הוא להתחרות בהצלחה במדינות המובילות בכלכלה העולמית, ועל כן עליה לקדם את ההישגים של תלמידיה כבר בעשור הקרוב.

מחקרים רבים הצביעו על כך כי השימוש בטכנולוגיות הדיגיטליות מוטמע באופן טבעי בחייהם של תלמידים של היום, וכי שילובן בבית הספר תורם לשיפור איכות ההוראה ולקידום הישגי התלמידים לכן מטרת התוכנית היא להכין את תלמידי ישראל לחיים במאה ה-21 ולהציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם.
התוכנית מבוססת על שדרוג סביבת ההוראה והלמידה ופיתוח ההון האנושי של מנהלים, מורים ותלמידים באמצעות התקשוב. וכל זאת ע"י:
· מנהיגות תקשוב בית ספרית תוכנית להצמחת מנהיגות תקשוב בית ספרית
· פיתוח מקצועי של מורים (קורסים וירטואליים להטמעת התקשוב בלמידה, השתלמויות, מאגרי הרצאות מקוונים, מקורות מידע ולמידה דיגיטליים עשירים ועוד)
· תוכן דיגיטלי (ספרי לימוד דיגיטליים, מאגרי מידע מתוקשבים ועוד)
· תשתיות טכנולוגיות (רשת תקשורת, כיתות חכמות,מחשבים ניידים אישיים)
· מערכות לניהול הוראה והערכה
הטכנולוגיה במאה ה-21 היא דרך חיים עבור הדור הצעיר... והיא יוצרת "אוריינות חדשה".
אוריינות חזותית וקולית (לעומת אוריינות טקסטואלית) ריבוי ייצוגי מידע (לעומת מקור מידע אחד) אינטגרציה ועיבוד של סוגי מידע שונים (לעומת מידע ממוקד).

מתוך כך, נראה כי ייחודה של התוכנית הוא בהיותה יעילה וניתנת ליישום מיידי, וביכולתה להשפיע באופן משמעותי ובזמן קצר על מערכת החינוך כולה במיוחד לאור התקציבים המכובדים המוזרמים אליה.

אך עם כל זאת, אחת השאלות אותם אני שואלת היא מה לגבי הכשרת מורים? האמנם יתכן כי מורים יסיימו את לימודיהם בסמינר בלי ידע מורחב ביישומי מחשב ושילוב טכנולוגיות בהוראה? ומה לגבי המורים הוותיקים בבית ספרנו ובכלל? האם הם יוכלו לשנות פתאום את תפיסתם ודרך עולמם בהוראה? עד כמה? שוב אנו פועלים על פי צו השעה – מה לגבי המדריכים המוכשרים בתוכנית זו? מה איכותם? עד כמה יוכלו הם להוות שגרירים נבחרים להחדרת "החזון" אל מערכת החינוך?

אני מאמינה שעל שאלות אלו נקבל תשובות עם הזמן. קראתי במס' מקומות כי תוכנית זו תעבוד עפ"י אשכולות ב4 תחומי דעת של מדעים, אנגלית, שפה ומתמטיקה. לכל אשכול יהיה איש תקשוב שיתמוך ויריץ את התוכנית בשילוב גורמי חוץ כמו: מט"ח, גלים ועוד.
מורה יתבקש לבחור מתוך היצע מכובד של תכנים את הנושאים הרלוונטים לו ולא דווקא יצטרך להכין את התכנים בעצמו (מה שמרתיע לפעמים מורים). דבר נוסף שכדאי לחשוב עליו, הוא התגמול. מורה אשר ישכיל לעבוד בסביבה מתוקשבת ויוכיח את התקדמותו יתוגמל. כך יהיה תמריץ לכולם להשקיע שעות עבודה וחשיבה בנדון.

אני תקווה שגם אנו הלומדים במסלול תקשוב נהווה בעתיד אבן דרך חשובה ביישום חזון זה ולבל ישאר בגדר חזון!!

תגובה 1: