יום שבת, 10 ביולי 2010

גיוון תרבותי ברשת: מחויבות של סטודנטים עם טכנולוגיות למידה

רציתי לשתף אתכם במס' תובנות מעניינות שקראתי במסגרת בקורס שילוב טכנולוגיות למידה – היבטים בינלאומיים, שם עבדנו על המאמר הנ"ל שחקר כיצד סטודנטים בעלי רקע תרבותי ולשוני שונה מקיימים מפגשי למידה באינטרנט, ולהעריך את מידת ההשפעה של גורמי התרבות על ממחויבותם ללמידה.
מתוך המאמר ניתן היי להסיק כי ההשערות שנבדקו היו:
·כי תלמידים מרקעי שפה שונים מגיבים בצורה שונה לציוויים ולנהלים הארגוניים שנבנו בתוך מערכת הלמידה הטכנולוגית.
·כי תלמידים מרקעים תרבותיים שונים, שונים ביכולתם לעבוד עם טכנולוגיות למידה באינטרנט.
·כי לומדים מרקעים תרבותיים שונים בדרך כלל אינם חווים תכניות ווירטואליות באותו אופן של הכללה תרבותית, גם עבור יחסם לתוכן וגם עבור הלימוד וסביבת הלימוד.

ממצאים אלו עומדים בקנה מידה אחד עם מחקרים קודמים שקבעו כי ישנם פערים תרבותיים בין פרטים בתקשורת ווירטואלית, ושהשוני הזה משפיע על שיעור ההשתתפות בלמידה ברשת.

לדעתי, הממצאים אינם מפתיעים וניתן לומר שהיו צפויים. אני רואה הקבלה בין הכיתה הוירטואלית ובין הכיתה הפיזית מבחינת הרכב התלמידים – אנו כמורים מכוונים את הלמידה הוראה לתלמידים הבינוניים ואם ברצוננו לקדם את כל התלמידים עלינו לבנות תוכניות דיפרנצליות, מה שמקשה מאוד על עבודת המורה.
ההבדל המהותי הוא שבכיתה הפיזית המורה "נראה" ועליו לתת את הדין במידה ולא הצליח לקדם את התלמידים החלשים ולתת מענה גם למצטיינים. לעומת זאת בלמידה מרחוק כיוון שהמורה הוא וירטואלי והתכנים מכוונים להמונים ברור שקשה מאוד לתת מענה לשונות המגוונת של התלמידים ומכאן התוצאות של המחקר.
נכון,שללמידה מרחוק יתרונות רבים אך לדעתי יש לתת את הדעת ולא להתעלם מכך שישנו שיקול כלכלי ללמידה מסוג זה ואם יצטרכו להתאים את התכנים למגוון התלמידים יתכן והלמידה בדרך זו לא תהיה כלכלית.
נקודה נוספת שיש לתת עליה את הדעת היא שנכון שהלמידה מרחוק טומנת בתוכה יתרונות רבים אך יחד עם זאת יש לשים לב לרקע התרבותי של הלומד. מרחב זה שמעצם מהותו הוא שוויוני, מזמן מפגש בין-תרבותי החושף את הלומד לנורמות שלא תמיד מתיישבות עם אלו המקובלות במציאות הפיזית התרבותית בחברה בה הוא חי. בבניית קורס ללמידה מרחוק יש לקחת בחשבון פערים דיגיטליים הנובעים
מפער בין התרבות הדיגיטלית לבין התרבות המסורתית, דבר שבדרך כלל לא נעשה (גם כמעט לא אפשרי) כיוון שהלמידה מכוונת לקהל הרחב.
מס' שאלות ותהיות שעלו בי מתוך קריאת המאמר:
מבחינת הערכה - כיצד נעריך את הלמידה ברשת? האם הערכה תהיה אחידה לכל התלמידים (סולם אחד) או שנזדקק להערכה עם מאפיינים הלוקחת בחשבון את השונות התרבותית?
מבחינת זילות המידע - האם מידע להמונים לא גורם להורדת הרמה ולבינוניות כנורמה חברתית?
תהליכי חיברות - האם ניתן ללמוד דרך הרשת ולוותר על מפגשים פנים אל פנים?
תפקיד המורה- בלמידה מסוג זה אחריות הלמידה עוברת מהמורה לתלמיד-כיצד יצליח המורה לעורר מוטיבציה ומתח לימודי אצל התלמיד (המורה רוצה קורס ברמה גבוהה והתלמיד רוצה לעבור בקלות)?
חלק מהתשובות אם בכלל אפשר למצוא במאמרו המעניין של גבי סלומון על "למידה מרחוק" האמנם למידה? האמנם מרחוק?
http://tora.us.fm/horaa/xinuk/mrxoq_slomon.html
שבוע נפלא,
אריאל

2 תגובות:

  1. בהחלט את מעלה כאן שאלות חשובות.
    לטעמי, כאשר מתנהל דיאלוג בין קבוצת תלמידים באינטרנט, ניתן לראות כיצד כל אחד רוצה להראות כי הוא החכם ביותר והמבין ביותר.
    ע"י תחרות בין התלמידים הרמה תעלה אפילו מעבר למצופה.
    בהוראה לגיל הרך תמיד נתקלים בתחרותיות בין התלמידים ללא קשר למורה, ולכן גם באינטרנט תחרותיות זו תתקיים.

    השבמחק